Item type |
学術雑誌論文 / Journal Article(1) |
公開日 |
2024-07-31 |
タイトル |
|
|
タイトル |
臨地実習における特別な配慮が必要な学生への教員の対応―教育経験年数による検討― |
|
言語 |
ja |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題 |
臨地実習 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題 |
特別な配慮が必要な学生 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題 |
教育経験年数 |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題 |
clinical training |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題 |
students who need special consideration |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題 |
years of teaching experience |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
その他(別言語等)のタイトル |
|
|
その他のタイトル |
Faculty Responses to Students who Need Special Consideration in Clinical Training -Consideration by years of teaching experience- |
|
言語 |
en |
著者 |
谷川, 涼子
大崎, 瑞恵
福岡, 裕美子
山崎, 千鶴
平川, 美和子
幸山, 靖子
小野, 綾
田中, 克枝
川野, 恵智子
久保, 宣子
前森, 桃子
堺, 香奈子
|
著者(英) |
Tanikawa, Ryoko
en |
Tanikawa, Ryoko
Osaki, Mizue
Fukuoka, Yumiko
Yamazaki, Chizuru
Hirakawa, Miwako
Koyama, Yasuko
Ono, Aya
Tanaka, Katsue
Kawano, Echiko
Kubo, Noriko
Maemori, Momoko
Sakai, Kanako
|
Search repository
|
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
〔はじめに〕 看護基礎教育においては,発達障害の学生に対する支援で臨地実習がもっとも学習困難があると報告されている。そのため,臨地実習において特別な配慮を必要とした学生に対して看護教員が行っている指導上の対応について,教育の経験年数の違いから実態を明らかにすることを目的に調査を行った。 〔研究方法〕 教員が専門とする領域の偏りがないようにするため教育経験年数を考慮し機縁法により,研究者が対象者を選定した。研究対象はA県内3地区の教育経験年数 6 年以下の看護教員18名,教育経験年数7年以上の看護教員16名である。教育経験の年数に応じて,臨床実習において特別な配慮を必要とした学生の特性とその対応について,グループインタビューを実施した。 〔結果〕 特別な配慮を必要とした学生に対する対応として,教育経験6年以下の教員は【学生と教員の関係性の構築】【学習の動機づけができる関わり】【学生の個性に配慮した丁寧な関わり】など17サブカテゴリーから6カテゴリーが抽出された。教育経験7年以上の教員の対応は【学生と適切な距離をとる】【他の学生を考慮した関わり】【若手教員の育成】など33サブカテゴリーから8カテゴリーが抽出された。 〔結論〕 臨地実習における特別な配慮を必要とした学生への支援は,教員経験年数に関わらず同じような支援を行っていたが,その他に教育経験が長い教員は,他の学生を考慮した関りや若手教員の育成のための支援を行っていた。 |
|
言語 |
ja |
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
[Objective] In basic nursing education, it has been reported that clinical training is the most difficult learning experience for students with developmental disabilities. Therefore, a survey was conducted to clarify the actual teaching responses of nursing faculty to students who needed special consideration during clinical training, based on their years of experience in education. [Methods] The participants were selected by the researcher using the kinship method, taking into consideration the years of teaching experience in order to avoid bias in the areas in which the teachers specialize. The study participants were 18 nursing faculty members with six years or less of teaching experience and 16 nursing faculty members with seven years or more of teaching experience from three districts in Prefecture A. Group interviews were conducted with faculty members according to their years of teaching experience to determine the characteristics of students who needed special consideration in clinical training and how they were handled. [Results] In response to students who needed special consideration, 6 categories were extracted from 17 subcategories, including "building relationships between students and teachers", "involvement that motivates students to learn", and "careful involvement that takes into account students' individuality" for faculty members with 6 years or less of teaching experience. Eight categories were extracted from 33 subcategories, including "Appropriate distance from students", "Involvement in consideration of other students", and "Development of younger faculty members" as the responses of faculty members with 7 or more years of teaching experience. [Conclusion] The support for students who needed special consideration in clinical training was the same regardless of the years of teaching experience, but other faculty members with longer teaching experience were involved in considering other students and providing support for the development of younger teachers. |
|
言語 |
en |
書誌情報 |
ja : 青森保健医療福祉研究
en : Aomori Journal of Health and Welfare
巻 6,
号 2,
p. 19-30
|
出版者 |
|
|
出版者 |
青森県立保健大学 |
|
言語 |
ja |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2435-6794 |
関連サイト |
|
|
|
識別子タイプ |
DOI |
|
|
関連識別子 |
https://doi.org/10.60395/ajhw.6.2.19 |
|
|
言語 |
en |
|
|
関連名称 |
J-STAGE |
著者版フラグ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
備考 |
|
|
|
ja |
|
|
J-STAGE公開日: 2024-07-30 |