@article{oai:auhw.repo.nii.ac.jp:00002063, author = {千葉, 敦子 and 細川, 満子 and 山本, 春江 and 富田, 恵 and 戸沼, 由紀 and 山田, 典子 and 古川, 照美 and 今, 敏子 and 工藤, 久子 and 玉懸, 多恵子 and 鈴木, 久美子 and 桐生, 晶子 and 加藤, 亜衣子 and Chiba, Atusko and Hosokawa, Mitsuko and Yamamoto, Harue and Tomita, Megumi and Tonuma, Yuki and Yamada, Noriko and Kogawa, Terumi and Kon, Toshiko and Kudo, Hisako and Tamagake, Taeko and Suzuki, Kumiko and Kiriu, Akiko and Kato, Aiko}, journal = {青森県立保健大学雑誌, Journal of Aomori University of Health and Welfare}, month = {Dec}, note = {application/pdf, 本研究の目的は、看護教員が作成した「在宅看護実習前に学生に身につけさせたい実習態度」について、在宅看護実習を効果的に展開する基礎資料とするため、実習受入先である訪問看護ステーションの実習指導者の認識を明らかにすることである。  研究方法は、A県内において看護系大学・短大、看護師養成所の在宅看護実習を受け入れている全訪問看護ステーション40ヵ所に勤務する看護師120人を対象に、郵送による無記名自記式質問紙調査を実施し、各態度項目の必要性を4件法で尋ねた。必要性は、「思わない」を1点〜「とても思う」を4点に点数化し、分析を行った。  調査の結果、いずれの態度項目も平均値が3点以上であることから、実習指導者はこれらの態度に関して必要性が高いと認識していることが示された。また、看護教員と訪問看護ステーションの実習指導者では、必要と認識する実習態度に大差がないことが示された。  看護において態度は、知識や技術とともに重要な能力とされている。今後は、態度項目に関する学生の認識を調査し、尺度を作成していくとともに、得られた知見を在宅看護実習の教育に反映させていきたいと考えている。  The purpose of this study is to clarify recognition of clinical practice leader in home nursing station where accepted practical training, which faculty of nursing made out “ Practical training attitude before home nursing practical training for the students” about criterion as basic materials that home nursing practical training is moderately effective developing. Research method carried out self-completed questionnaire by the mail of 120 persons who work in all of the home nursing station of 40 places as nursing, university of nursing, junior college of nursing and school of nursing which are accepting home nursing practical training, and we inquired necessity of each items of attitude about creterion by four-rated scales. The results of this research, it was shown that each items of attitude was indicated over 3 points on average, practical training leader have recognized highly necessity for attitude in this criterion. And it was shown that there was no great difference in practical training attitude recognized with the necessity between faculty of nursing and clinical practice leader in home nursing. Thought attitude is recognized to be an important ability with knowledge and technology in the nursing. In the future, we clarify the attitude and criterion with necessity for students, and it is important that to reflect with the education.}, pages = {61--66}, title = {在宅看護実習前に学生に身につけさせたい実習態度−訪問看護ステーション実習指導者に対するアンケート調査−}, volume = {11}, year = {2010}, yomi = {チバ, アツコ and ホソカワ, ミツコ and ヤマモト, ハルエ and トミタ, メグミ and トヌマ, ユキ and ヤマダ, ノリコ and コガワ, テルミ and コン, トシコ and クドウ, ヒサコ and タマガケ, タエコ and スズキ, クミコ and キリウ, アキコ and カトウ, アイコ} }