@article{oai:auhw.repo.nii.ac.jp:00002165, author = {小池, 祥太郎 and 千葉, 武揚 and 本間, ともみ and 福岡, 裕美子 and 木村, 恵美子 and Koike, Shotaro and Chiba, Takeaki and Honma, Tomomi and Fukuoka, Yumiko and Kimura, Emiko}, issue = {2}, journal = {青森保健医療福祉研究, Aomori Journal of Health and Welfare}, month = {Mar}, note = {[目的] フルスケールシミュレーション教育において,デブリーフィングは特に重要とされているものの,デブリーフィングを実施する教員と学生との関わりや,これらの場面の振り返りを行った内容の報告は少ない。そこで,本論文では実際に行ったフルスケールシミュレーション教育のデブリーフィング場面を紹介するとともに,実践したデブリーフィング場面で教員がGAS モデルを網羅しているか,学生は学習目標を達成できたかを検討したので報告する。 [方法] ファシリテーターである看護教員1名と看護学生2名のデブリーフィング場面でのやり取りを録画した。次に,録画した内容を逐語録におこし,ファシリテーターの問い掛けをGASに分類し,GASを網羅しているかを分析した。最後に,学生のコメントから学習目標を達成したか分析した。 [結果] デブリーフィング場面で,ファシリテーターはGASモデルを網羅した問い掛けを行っており,また,看護学生は学習目標を達成することができていた。 [結論] GASモデルを用いて振り返ることで,ファシリテーターは学習目標を達成するために必要な問い掛けを行っているか,また,それらの問い掛けが学習目標達成を促しているかを振り返ることができた。よって,今後もシミュレーション教育実施時は,GAS モデルやその他の評価ツールを活用して振り返りを行い,教員のデブリーフィング能力向上につなげていきたい。, [Objective] In full-scale simulation-based education, although debriefing is considered particularly important, reports on the relationship between teachers who perform debriefing and students, or reports on reflecting on this situation have been scarcely published. Accordingly, in this article, we present a debriefing from an actual full-scale simulation-based education and report our investigation of whether the teacher covered all aspects of the GAS model, and whether students achieved learning goals, in the debriefing conducted. [Methods] We firstly recorded discussions in a debriefing between one nursing teacher (facilitator) and two nursing students. We made a verbatim transcript of the recording, categorized the facilitator's questions using a GAS model, and then analyzed whether all areas of GAS were covered. We finally analyzed whether students achieved the learning goals based on their comments. [Results] In debriefing, the facilitator's questions covered all areas of the GAS model and all the two students achieved their learning goals. [Conclusion] Reflecting on debriefing using a GAS model, made it possible for the facilitator to reflect on whether they asked the questions necessary to achieve the learning goals and whether these questions led to the achievement of the learning goals. Therefore, we would like to continue to look back using a GAS model and other models when conducting simulation education, in order to improve teacher's debriefing skills.}, pages = {36--42}, title = {看護系大学におけるフルスケールシミュレーション教育推進を目指して(第2報)―GAS モデルを用いたデブリーフィングの振り返り―}, volume = {2}, year = {2021}, yomi = {コイケ, ショウタロウ and チバ, タケアキ and ホンマ, トモミ and フクオカ, ユミコ and キムラ, エミコ} }