ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 青森県立保健大学雑誌
  2. 第17巻

看護技術習得のために作成した視聴覚新教材の評価 −学習活動に対する自己評価の変化から−

https://doi.org/10.24552/00001455
https://doi.org/10.24552/00001455
2ce1b016-a24e-4471-a90b-8e8745b28576
名前 / ファイル ライセンス アクション
AA11913394-00170000-0007.pdf AA11913394-00170000-0007.pdf (1.5 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2017-06-19
タイトル
タイトル 看護技術習得のために作成した視聴覚新教材の評価 −学習活動に対する自己評価の変化から−
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 看護技術
キーワード
主題Scheme Other
主題 自己学習支援
キーワード
主題Scheme Other
主題 視聴覚教材
キーワード
主題Scheme Other
主題 学習活動自己評価尺度
キーワード
主題Scheme Other
主題 nursing skills
キーワード
主題Scheme Other
主題 support for self-learning
キーワード
主題Scheme Other
主題 audiovisual materials
キーワード
主題Scheme Other
主題 the self-evaluation scale of learning behaviors in nursing skills laboratories
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.24552/00001455
ID登録タイプ JaLC
その他(別言語等)のタイトル
その他のタイトル 看護技術習得のために作成した視聴覚新教材の評価 : 学習活動に対する自己評価の変化から@@@Evaluation of Arranged Audiovisual Materials for acquisition of Nursing Skills - Change of Self-evaluation about Learning Behavior -@@@Evaluation of Arranged Audiovisual Materials for acquisition of Nursing Skills : Change of Self-evaluation about Learning Behavior
著者 市川, 美奈子

× 市川, 美奈子

WEKO 7902

市川, 美奈子

ja-Kana イチカワ, ミナコ

Search repository
小池, 祥太郎

× 小池, 祥太郎

WEKO 7903

小池, 祥太郎

ja-Kana コイケ, ショウタロウ

Search repository
沼田, 祐子

× 沼田, 祐子

WEKO 7904

沼田, 祐子

ja-Kana ヌマタ, ユウコ

Search repository
小林, 昭子

× 小林, 昭子

WEKO 7905

小林, 昭子

ja-Kana コバヤシ, アキコ

Search repository
福井, 幸子

× 福井, 幸子

WEKO 7906

福井, 幸子

ja-Kana フクイ, サチコ

Search repository
藤本, 真記子

× 藤本, 真記子

WEKO 7907

藤本, 真記子

ja-Kana フジモト, マキコ

Search repository
木村, 恵美子

× 木村, 恵美子

WEKO 7908

木村, 恵美子

ja-Kana キムラ, エミコ

Search repository
角濱, 春美

× 角濱, 春美

WEKO 7909

角濱, 春美

ja-Kana カドハマ, ハルミ

Search repository
Ichikawa, Minako

× Ichikawa, Minako

WEKO 7910

en Ichikawa, Minako

Search repository
Koike, Shotaro

× Koike, Shotaro

WEKO 7911

en Koike, Shotaro

Search repository
Numata, Yuko

× Numata, Yuko

WEKO 7912

en Numata, Yuko

Search repository
Kobayashi, Akiko

× Kobayashi, Akiko

WEKO 7913

en Kobayashi, Akiko

Search repository
Fukui, Sachiko

× Fukui, Sachiko

WEKO 7914

en Fukui, Sachiko

Search repository
Fujimoto, Makiko

× Fujimoto, Makiko

WEKO 7915

en Fujimoto, Makiko

Search repository
Kimura, Emiko

× Kimura, Emiko

WEKO 7916

en Kimura, Emiko

Search repository
Kadohama, Harumi

× Kadohama, Harumi

WEKO 7917

en Kadohama, Harumi

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究の目的は,看護技術習得のために作成した視聴覚教材の評価を,学習活動の自己評価の変化から明らかにすることである。従来教材に技術実施時の重要な要素やコツが分かる画像解説を加えた新教材を作成し,自己学習活動の変化を比較検討した。
 対象は,従来教材と新教材の両方を使用した2013 年度の1年生,新教材を使用した2014 年度の1年生の2学年である。
 調査は実技試験終了後に行われ,その内容は視聴覚教材については「予習,復習,実技試験に役立ったか」「分かりやすさ」をたずね,学習活動は宮芝らの「学習活動自己評価尺度−看護技術演習用−」36 項目を用い,それぞれ5段階リッカート法で行った。
 結果は,従来教材で学んだ2013 年度生の自己評価より,新教材で学んだ2014 年度生の自己評価が全ての項目で有意に高かった。従来教材と新教材の両方で学んだ2013 年度生は,新教材使用時の自己評価が全ての項目で有意に高かった。
 看護技術の重要な要素やコツ等を加えた新教材は学生の学習活動の促進に効果的であることが示唆された。
 This purpose of study is to demonstrate that audiovisual materials promote to change of selfevaluation about learning behavior among nursing students for acquiring nursing skills. We have created new materials (as opposed to conventional materials) and added image commentary which shows as an important factor or knack in nursing practice, and compared the usefulness and students' self-evaluation in their learning behavior.
 The subjects were first-year students in the academic year 2013 (these students used conventional and new materials) and first-year students in the academic year 2014 (who used only new materials).
 The surveys were carried out after practical examination, and conducted as follows : for the usefulness of audiovisual materials, the questions about whether they were useful in preparing and reviewing their courses and in practical examinations and of whether they were easy to understand were performed using the 5-point Likert scale;their learning activities were evaluated with the 36 items of "the self-evaluation scale of learning behaviors in nursing skills laboratories" using same one.
 The self-evaluation of students in the 2014 was significantly higher than that of students in the 2013 in every item. In students in the 2013, self-evaluation when using new materials was significantly higher in every item.
 The above suggested that the new materials that had created, such as an important factor or knock for nursing skills, were effective for promotion of students' learning behavior.
書誌情報 青森県立保健大学雑誌
en : Journal of Aomori University of Health and Welfare

巻 17, p. 7-14, 発行日 2017-03
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1349-3272
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
サムネイル

AA11913394-00170000-0007.png
AA11913394-00170000-0007.png

戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 09:33:09.127782
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3