WEKO3
インデックスリンク
アイテム
OJTによる看護師の技能とその伝承--指導・育成能力と報告・連絡・情報共有能力に焦点を当てて
https://auhw.repo.nii.ac.jp/records/1501
https://auhw.repo.nii.ac.jp/records/1501566c148a-be5a-4605-825d-fe2ea12111bb
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
AA12499483-00020001-0031.pdf (6.1 MB)
|
|
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2013-02-28 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | OJTによる看護師の技能とその伝承--指導・育成能力と報告・連絡・情報共有能力に焦点を当てて | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 看護師 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 技能 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 伝承 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | https://ci.nii.ac.jp/keyword/OJT | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
著者 |
鄭, 佳紅
× 鄭, 佳紅 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究は,「看護師の技能は,先輩看護師に由来するOJTにより高められる」ことを前提に,看護師の技能とその伝承について一般病棟の看護師の事例を通じて明らかにした。まず,看護師の技能について,〔患者・家族に対する直接看護能力〕と〔看護を支える能力〕に分類し,それぞれの技能とその段階について検討した。そして,〔看護を支える能力〕のうち,《個人としての力を支える能力》として〈指導・育成〉の技能を,《チームとしての力を支える能力》として〈報告・連絡・情報共有〉の技能に着目した。調査はナーススティション内における看護師間の言葉のやりとりを中心とした参加観察とインタビューである。結果,看護師の〈指導・育成〉技能および〈報告・連絡・情報共有〉技能のレベルは,実例により検証された。さらに,看護師の技能の伝承は,看護師間のかかわりの中に存在し,看護師は看護師間のかかわりによりその技能を向上させていることが明らかになった。今後,看護師の技能形成促進の為には,看護師間のかかわりによる技能伝承を再認識することが重要である。This research clarified the premise that nurse's skills are improved by OJT from senior nurses by using the example of nurse's skills and their conveyance in a general hospital ward.First, nurse's skills were divided into "Direct nursing skills to patients and their families" and "Nursing support skills," and the various skills and their level examined. Amongst "Nursing support skills," the skills were classified into different types, and attention was paid to "educational" skills and "reporting, communication, and information-sharing" skills.Data were collected by observation of interactions within the Nursing station and based on interviews.As a result, the level of "educational" skills and "reporting, communication, and information-sharing"skills were verified by examples.Furthermore, the conveyance of a nurse's skill occurred by interactions between nurses, and it became clear that a nurse improved her skills by these interactions between nurses.From now on, for promotion of development of nurse's skills, it is important to re-appreciate the process of skill conveyance by interactions between nurses. | |||||
書誌情報 |
日本ヒューマンケア科学会誌 en : Journal of Japan Academy of Human Care Science 巻 2, 号 1, p. 31-40, 発行日 2009-03 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 日本ヒューマンケア科学学会 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 18826962 | |||||
論文ID(NAID) | ||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||
識別子タイプ | NAID | |||||
関連識別子 | 120005268235 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 著作権は著者および日本ヒューマンケア科学学会にあります。 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
サムネイル |
AA12499483-00020001-0031.png |