ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 青森保健医療福祉研究
  2. 第1巻

大学生を対象としたカードを用いた信頼区間の学習の可能性

https://doi.org/10.24552/00002149
https://doi.org/10.24552/00002149
b3e8ff9c-3b7a-457c-9197-c28cbba4d5cb
名前 / ファイル ライセンス アクション
ajhw_00002149.pdf ajhw_00002149 (1.1 MB)
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2020-02-05
タイトル
タイトル 大学生を対象としたカードを用いた信頼区間の学習の可能性
タイトル
タイトル Lesson on confidence interval for university students using cards
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 統計教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 推定
キーワード
主題Scheme Other
主題 信頼区間
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 statistical education
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 estimation
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 confidence interval
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
ID登録
ID登録 10.24552/00002149
ID登録タイプ JaLC
著者 小山, 達也

× 小山, 達也

WEKO 11720

小山, 達也

ja-Kana コヤマ, タツヤ

Search repository
Koyama, Tatsuya

× Koyama, Tatsuya

WEKO 11725

en Koyama, Tatsuya

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 〔目的〕 近年,科学的根拠に基づいた栄養学の実践が求められている。科学的根拠を理解するためには推測統計の知識が必要である。信頼区間の理解のために実施した,カードを用いたシミュレーション教育について報告する。
〔方法〕 2019年1 月に大学3 年生23名を対象に実施した。1 ~ 9 までの数字が書かれたカード2 枚ずつ計18枚を用意し,この18枚のカードを母集団とみなし,母集団から無作為に4 枚のカードを抽出させた。引いた4 枚のカードが,母集団から無作為抽出された標本に相当することを説明した。カードを引くごとに平均値および95%信頼区間を計算した。この手順について,カードを引く学生と引かれる学生を順次交代し100回実施した。100回の95%信頼区間をグラフ表示し,100個の95%信頼区間のうち,95回は母平均を含み, 5 回は母平均を含まないことを視覚的に理解できるようにした。
〔結果〕 今回の試行では,95回が母平均を含み, 5 回が母平均を含まない結果となった。各回の結果が表示されるようにグラフを作成することで, 1 回ごとの95%信頼区間は母平均を含むか含まないかのいずれかであり,100回を通して考えたとき95回は母平均を含んでいることが視覚的に理解できるようにした。
〔結論〕 本シミュレーション教育は,学生の95%信頼区間の理解が高まる教材となる可能性がある。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 [Objective] Recently, practice of evidence-based nutrition has been required. Knowledge on inferential statistics is necessary to understand the scientific evidence. This paper reports on the simulation education using cards to understand the confidence interval.
[Methods] Lectures on statistics were held in January 2019 for 23 third-year undergraduate students. A total of 18 cards with numbers from 1 to 9 were prepared, and these 18 cards were regarded as a “population”, from which four cards were randomly extracted. The undergraduate students received the explanation that the four cards drawn was considered as a “sample”, randomly selected from the “population”. Mean and 95% confidence intervals were calculated for each trial. Student conducted these samplings 100 times in turns. A graph of 100 trials of estimated 95% confidence intervals was shown for the students to understand visually.
[Results] Out of 100 trials, 95 trials of estimated 95% confidence intervals included the population mean, whereas 5 trials of estimated 95% confidence intervals did not include it. Showing 100 trials of estimated 95% confidence intervals as a graph would help the students visually understand the above results.
[Conclusions] This simulation education could possibly be a learning material that enhances the undergraduate students to understand 95% confidence interval.
書誌情報 青森保健医療福祉研究
en : Aomori Journal of Health and Welfare

巻 1, p. 29-33, 発行日 2019-12-26
出版者
出版者 青森県立保健大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2435-6794
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 09:30:53.187015
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3