WEKO3
インデックスリンク
アイテム
A県相談支援従事者現任者研修受講生による研修評価―研修満足度と支援困難事例の関連から―
https://doi.org/10.24552/00002173
https://doi.org/10.24552/000021737b99e73d-65b5-4b59-8805-4de47241c1b5
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
ajhw_00002173 (828.4 kB)
|
|
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2022-05-07 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A県相談支援従事者現任者研修受講生による研修評価―研修満足度と支援困難事例の関連から― | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Evaluation of In-service Training by Training Participant in A Prefecture -Relations between In-service Training Satisfaction and Practical Difficulties in Their Workplace | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 相談支援従事者現任者研修 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 相談支援専門員 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 支援困難事例 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | In-service training for staff in social welfare field for people with disabilities | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Care manager for people with disabilities | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Practical difficulties in workplace | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.24552/00002173 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
齋藤, 果南
× 齋藤, 果南× 石田, 賢哉 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 〔目的〕 本調査は,A 県相談支援従事者現任者研修の受講生を対象に,実務における困難の有無と受講生の研修満足度の関連について検討することを目的としてアンケート調査を実施した。 〔方法〕 A県相談支援従事者現任者研修に参加した50名を対象に,質問紙法を用いてインターネット上で調査を行った。18名からの回答が得られた。分析にはSPSS ver 26.0を用いた。質問項目は研修満足度,基本属性,職務状況から構成されていた。 〔結果〕 研修の総合満足度(平均=110.1,SD=17.2)を従属変数,その他の各項目を独立変数としてt検定及び一元配置分散分析を行った。その結果,援助者の対応に関する困難要因があると回答した受講生は,総合満足度が低いという結果であった(df= 1 ,t=17.71,p=0.004)。 〔結論〕 総合満足度を下げる要因として,支援困難事例の要因の1 つである「援助者の対応に関する要因」が強い影響を与えていた。この結果には,研修の学びを受講生の業務に生かすことができないことが1つの原因であると考えられる。「援助者の対応に関する要因」がある人が研修の学びを実務に生かすためには,研修受講後の教育的スーパービジョンを充実する必要があると考えられる。 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | [Objective] This study was to examine relationships between satisfaction with in-service training in A prefecture and whether the training participants had practical difficulties in their workplace or not. [Methods] This was a cross-sectional study with a survey conducted using online questionnaires. Of the 50 participants, 18 responses to the online questionnaire were received. The data were subjected to statistical analysis using SPSS version 26.0. The questionnaire was comprised of three sections: satisfaction score with in-service training, demographic characteristics, and working conditions (including practical difficulties). A t-test and Analysis of Variance (ANOVA) were used to process the data. The level of significance was set at p<.05. The study was also conducted with the approval of the Ethics Committee of the university where the research representative belonged to. [Results] The mean level of the total Satisfaction scores was 110.1 (SD=17.2) : the maximum was 130 and the minimum was 62. We performed a one-way ANOVA or t-test with practical difficulties as the independent variable. The Satisfaction score of the participants with practical difficulties which included supporting or caring for clients was significantly lower than participants without practical difficulties (df=1, t=17.71, p=0.004). [Conclusions] Training participants who had practical difficulties in their workplace were unsatisfied with in-service training. One of the reasons is that the participants with practical difficulties which included supporting or caring for their clients didn't have a chance to make the most of what they had learned because of their working environments. Providing educative supervision after in-service training has the possibility to facilitate the use of knowledge and skills gained during training. |
|||||
書誌情報 |
青森保健医療福祉研究 en : Aomori Journal of Health and Welfare 巻 4, 号 1, p. 1-11, 発行日 2022 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 青森県立保健大学 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 2435-6794 | |||||
備考 | ||||||
値 | 早期公開: 2022-05-07 |