ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 青森保健医療福祉研究
  2. 第4巻第2号

グループ討論における「議論の構造」の共起ネットワークによる分析の試み(ディプロマポリシー;「自らを高める力」の育成評価報告III)

https://doi.org/10.24552/00002202
https://doi.org/10.24552/00002202
4a06d166-9948-41df-82b6-5022958834ea
名前 / ファイル ライセンス アクション
ajhw_00002202.pdf ajhw_00002202 (840.8 kB)
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2023-01-30
タイトル
タイトル グループ討論における「議論の構造」の共起ネットワークによる分析の試み(ディプロマポリシー;「自らを高める力」の育成評価報告III)
タイトル
タイトル An Attempt to Analyze the "Structure of Argumentation" in Group Discussion Using Co-occurrence Networks (Diploma Policy;"The Ability to Improve Yourself" Evaluation Report III)
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 グループ討論
キーワード
主題Scheme Other
主題 議論の構造
キーワード
主題Scheme Other
主題 共起ネットワーク
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Group Discussions
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Structure of Discussion
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Co-occurrence Networks
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
ID登録
ID登録 10.24552/00002202
ID登録タイプ JaLC
著者 廣森, 直子

× 廣森, 直子

WEKO 11925

廣森, 直子

ja-Kana ヒロモリ, ナオコ

Search repository
山田, 真司

× 山田, 真司

WEKO 11926

山田, 真司

ja-Kana ヤマダ, マサシ

Search repository
浅田, 豊

× 浅田, 豊

WEKO 11927

浅田, 豊

ja-Kana アサダ, ユタカ

Search repository
川内, 規会

× 川内, 規会

WEKO 11928

川内, 規会

ja-Kana カワウチ, キエ

Search repository
李, 相潤

× 李, 相潤

WEKO 11929

李, 相潤

ja-Kana リー, サンユン

Search repository
小笠原, メリッサ

× 小笠原, メリッサ

WEKO 11930

小笠原, メリッサ

ja-Kana オガサワラ, メリッサ

Search repository
角濱, 春美

× 角濱, 春美

WEKO 11931

角濱, 春美

ja-Kana カドハマ, ハルミ

Search repository
Hiromori, Naoko

× Hiromori, Naoko

WEKO 11932

en Hiromori, Naoko

Search repository
Yamada, Masashi

× Yamada, Masashi

WEKO 11933

en Yamada, Masashi

Search repository
Asada, Yutaka

× Asada, Yutaka

WEKO 11934

en Asada, Yutaka

Search repository
Kawauchi, Kie

× Kawauchi, Kie

WEKO 11935

en Kawauchi, Kie

Search repository
Lee, Sangun

× Lee, Sangun

WEKO 11936

en Lee, Sangun

Search repository
Ogasawara, Mellisa

× Ogasawara, Mellisa

WEKO 11937

en Ogasawara, Mellisa

Search repository
Kadohama, Harumi

× Kadohama, Harumi

WEKO 11938

en Kadohama, Harumi

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 〔目的〕グループ討論が議論として成り立っているかどうかを定性的に把握するために共起ネットワーク分析を用いて「議論の構造」を抽出し検討する。
〔方法〕本学1年生と4年生から学生をランダムに選出し,議論のガイドあり,ガイドなしの4群を作成し,「監視カメラの設置」をテーマに45分間議論を行わせた。録音した音声データの逐語録から4つの共起ネットワークを作成し,4群を比較しながら「議論の構造」を検討した。
〔結果〕4群の「議論の構造」を比較するため,ベースとなる共起ネットワーク構造,発言の役割をタグ付けした共起ネットワーク構造,話者をタグ付けした共起ネットワーク構造,議論のどの段階で関連が生まれたかが示された共起ネットワーク構造を作成した。
〔考察〕被験者の行っていた議論が議論たり得たかを共起ネットワークによる構造に基いて解釈した。1年ガイドなし群ではそれぞれの話者が自分の意見や考えの表明に終わっており,議論に至ってはいないと解釈できた。簡単な短いガイダンスを行った1年生ガイド群でも議論の萌芽が垣間見える程度であった。これに対して,4年生ガイドなし群でも話者全員が反応している発語が豊富であり,議論が行われているものと解釈できた。4年ガイドあり群では,話者全員が反応している発語が豊富であり,議論が行われているものと解釈できた。こうしたことから,議論のガイドが示されていることによる効果,4年次までの学修の効果が,「議論の構造」として現れたと解釈できたといえよう。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 [Objective]To extract and examine the “structure of the discussion” using co-occurrence network analysis in order to qualitatively understand whether the group discussion is structured as a discussion.
[Methods]Students were randomly selected from first-year and fourth-year university students, and four groups were created; two first-year and two fourth-year. One group from each year level received a guide for discussion, and the others did not. All groups discussed the theme of “installation of surveillance cameras” for 45 minutes. Four co-occurrence networks were created from the verbatim recordings of the audio data, and the “structure of the discussion” was examined by comparing the four groups.
[Results]To compare the “structure of the discussion” among the four groups, we created a base cooccurrence network structure, a co-occurrence network structure tagged with the role of the speaker, another tagged with the speaker, and a co-occurrence network structure showing at what stage of the argumentation the association occurred.
[Discussion]The structure of the co-occurrence network was used to interpret whether the discussion the students were having was in fact a discussion. In the first-year unguided group, each speaker expressed their own opinion or idea, but it did not lead to a discussion. Even in the first-year guided group, where a short, simple guide was given, only a glimpse of discussion was observed. In contrast, in the fourth-year group with a guide, there was an abundance of utterances to which all speakers responded, which could be interpreted as evidence of discussion. The results of this study suggest that a “discussion with structure” was achieved due to the effects of the discussion guide and knowledge gained over four years at university.
書誌情報 青森保健医療福祉研究
en : Aomori Journal of Health and Welfare

巻 4, 号 2, p. 80-87, 発行日 2023-03-10
出版者
出版者 青森県立保健大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2435-6794
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
備考
早期公開:2023-1-30
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 09:29:08.425866
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3