WEKO3
インデックスリンク
アイテム
フィジカルアセスメント技術習得のためのデジタルビデオ教材の作成と導入(第2報) : 教材の導入効果の検討
https://doi.org/10.24552/00001509
https://doi.org/10.24552/00001509778c8057-6c2f-4455-96c8-05c9ebfec58d
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
KJ00000737918.pdf (3.6 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2010-05-26 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | フィジカルアセスメント技術習得のためのデジタルビデオ教材の作成と導入(第2報) : 教材の導入効果の検討 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | フイジカルアセスメント | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 看護教育 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | VTR教材 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Physical Assessment,Nursing Education | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Digital Video Aid | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.24552/00001509 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Creation and Introduction of a digital video aid for learning physical assessment techniques II : Evaluation of its introduction in teaching | |||||
著者 |
角濱, 春美
× 角濱, 春美× 木村, 恵美子× 坂江, 千寿子× 藤本, 真記子× 福井, 幸子× Kadohama, Harumi× Kimura, Emiko× Sakae, Chizuko× Fujimoto, Makiko× Fukui, Sachiko |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | We created a digital video aid for systematic physical assessment, evaluated the effect of its introduction into teaching, and identified the contents to promote the learning of physical assessment techniques. To clarify the effect of the introduction, the following 3 items were evaluated from the results of a questionnaire given to students and a technical test before and after the introduction: 1) promotion of technical understanding in teaching, 2) assistance in self-study, and 3) effects on technical learning. 1) For the promotion of technical understanding in teaching, the effectiveness of the video aid was verified. A comparison of teaching methods revealed merits and demerits in both video showing and teacher demonstration. It is necessary to effectively combine teacher demonstration and video showing. 2) For assistance in self-study, it was revealed that the students effectively used the video aid for self-study. Students cited possible utilization of the video aid before and during nursing practicum as well as teaching. 3) A comparison of the students' level of mastering the techniques before and after the introduction of the video aid revealed an increase in the mean score and the number of score As and a decrease in the number of score Ds, indicating an improvement in the level. | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 国立情報学研究所の「学術雑誌公開支援事業」により電子化されました。 | |||||
書誌情報 |
青森県立保健大学紀要 en : Journal of Aomori University of Health and Welfare 巻 4, 号 1, p. 139-144, 発行日 2003-03 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1349-3272 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
サムネイル |
KJ00000737918-1.png |