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健康教室における参加者の学びが家族や地域へ波及する現象についての探索 : 減塩教室参加者の特性に関する検討
https://doi.org/10.24552/00001861
https://doi.org/10.24552/00001861444fc87e-af68-46df-9ca6-4f5defc6908c
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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KJ00005071706.pdf (2.3 MB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2010-05-26 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 健康教室における参加者の学びが家族や地域へ波及する現象についての探索 : 減塩教室参加者の特性に関する検討 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 参加者の特性 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 健康教室 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 滅塩 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | characteristics of a participant | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | health class | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | decrease salt | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.24552/00001861 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Research concerning the phenomenon that learning of a participant in a health class spreads to their family and an area : Examination to characteristics of a decrease in salt classroom participant | |||||
著者 |
千葉, 敦子
× 千葉, 敦子× 山本, 春江× 竹森, 幸一× 工藤, 奈織美× 浅田, 豊× 長谷川, 衣子× 長谷川, しぐれ× Chiba, Atsuko× Yamamoto, Harue× Takemori, Koichi× Kudo, Naomi× Asada, Yutaka× Hasegawa, Kinuko× Hasegawa, Sigure |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | この研究の目的は、減塩教室の参加者と非参加者の相違を分析し、減塩教室参加者の特性を明らかにすることである。対象はA町の平成17年度住民基本健診結果に基づいた、尿中塩分のハイリスク者270名である。対象者全員に減塩教室の開催通知を行い、参加希望を募るとともに自記式質問紙を郵送し返送を求めた。主な質問項目は、属性、健康習慣及び食習慣、生活習慣改善及び減塩に関する必要性の認識、食塩摂取と生活習慣病との関連や減塩方法に関する知識、減塩実行に関する意欲と自信、健康に関する情報の入手先、近所づきあいの程度について、である。参加群がすべて女性であったため非参加群の女性と比較した。その結果有意な相違があった項目は、職業,減塩に関する必要性の認識,減塩実行の意欲,健康に関する情報の人手先の4項目であった。健康習慣および減塩に関する知識については有意差がなく近似していた。近所づきあいの程度には差がなく、両部とも比較的活発であった。これらの結果からA町減塩教室参加者の特性は、非参加者に比べ、時間に余裕があり、非参加者と同様の健康習慣及び食塩摂取に関する知識を有しながら、減塩改善の認識や意欲はやや高い集団であることが示された。また、健康情報を公的機関や健康教室等から積極的・能動的に得る傾向があり、近所づきあいの活発な集団であることが示された。これらの特性を有した参加者は、減塩教室での学びを家族や地域へ波及させるオピニオンリーダーと成り得、学びの受け手の行動に影響を及ぼす可能性が示唆された。 The purpose of this research is to analyze the difference between participants and non-participants in a salt restriction class, and to clarify the characteristics of the salt restriction class participants. Subjects are 270 high risk persons identified as having elevated urinary salinity in the 2005 fiscal year medical examination of the residents of A town. Notice of the opening of a salt restriction class was issued to all potential members, and a self recording questionnaire was mailed to the participants. From the 270 subjects, approximately 11.9% took park in the class, and approximately 61.8% of questionnaires were returned. The main questionnaire covered, subjects attributes, healthy habits and eating habits, improvement of the lifestyle and recognition of the necessity of salt restriction, the relationship between salt intake and lifestyle illness, a knowledge of salt restriction methods, volition and self-confidence in executing a reduced salt diet, places to obtain information and the degree of interaction with the neighborhood. The results were compared with the woman of the non-participation group. All of the participants were women. It was found that there was significant differences in 4 areas: occupation, recognition of the necessity of salt restriction, execution of salt restriction, and awareness of places to obtain information on health. There was no significance difference between the groups in their knowledge of healthy habits and salt restriction. There was no difference in the degree of interaction with the neighborhood, and both groups were also comparatively active. In comparison to non-participants, it was discovered that the participants of the salt restriction class in A town were a little higher in recognition and volition of reduced salt intake. Participants had the same knowledge of healthy habits and salt intake, but greater will to improve their lifestyle. In addition, it was shown that the participants tended to actively obtain information about health classes and public institutions, and they were active in society within their neighborhood. It is thought that the participants are capable of being opinion leaders who spread their learning from the salt restriction class with their family and region, and thus, the possibility of positively affecting society was indicated. |
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内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 国立情報学研究所の「学術雑誌公開支援事業」により電子化されました。 | |||||
書誌情報 |
青森県立保健大学雑誌 en : Journal of Aomori University of Health and Welfare 巻 8, 号 2, p. 237-244, 発行日 2007-12 |
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ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1349-3272 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
サムネイル |
KJ00005071706-1.png |