ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 青森保健医療福祉研究
  2. 第1巻

看護学生の自己学習活動及び共感性と看護技術実技試験成績との関連

https://doi.org/10.24552/00002141
https://doi.org/10.24552/00002141
798e7df6-7ab7-41b1-9192-0ab6d2e7f932
名前 / ファイル ライセンス アクション
ajhw_00002141.pdf ajhw_00002141 (919.4 kB)
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2019-09-13
タイトル
タイトル 看護学生の自己学習活動及び共感性と看護技術実技試験成績との関連
言語 ja
タイトル
タイトル The Relationship between Self-learning Activities and Empathy of Nursing Students and the Results of Nursing Practical Skill Test
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 看護技術
キーワード
主題Scheme Other
主題 自己学習支援
キーワード
主題Scheme Other
主題 多次元共感測定尺度
キーワード
主題Scheme Other
主題 学習活動自己評価尺度
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 nursing skills
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 support for self-learning
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 multidimensional scale of empathy
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 the self-evaluation scale of learning behaviors in nursing skills laboratories
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
ID登録
ID登録 10.24552/00002141
ID登録タイプ JaLC
著者 市川, 美奈子

× 市川, 美奈子

ja 市川, 美奈子

ja-Kana イチカワ, ミナコ

en Ichikawa, Minako

Search repository
小池, 祥太郎

× 小池, 祥太郎

ja 小池, 祥太郎

ja-Kana コイケ, ショウタロウ

en Koike, Shotaro

Search repository
沼田, 祐子

× 沼田, 祐子

ja 沼田, 祐子

ja-Kana ヌマタ, ユウコ

en Numata, Yuko

Search repository
小林, 昭子

× 小林, 昭子

ja 小林, 昭子

ja-Kana コバヤシ, アキコ

en Kobayashi, Akiko

Search repository
福井, 幸子

× 福井, 幸子

ja 福井, 幸子

ja-Kana フクイ, サチコ

en Fukui, Sachiko

Search repository
藤本, 真記子

× 藤本, 真記子

ja 藤本, 真記子

ja-Kana フジモト, マキコ

en Fujimoto, Makiko

Search repository
木村, 恵美子

× 木村, 恵美子

ja 木村, 恵美子

ja-Kana キムラ, エミコ

en Kimura, Emiko

Search repository
角濱, 春美

× 角濱, 春美

ja 角濱, 春美

ja-Kana カドハマ, ハルミ

en Kadohama, Harumi

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 〔目的〕 看護学生の自己学習活動と共感性の実技試験成績への影響を明らかにする。共感性における個人的苦悩の影響を探索する。
〔方法〕 1 年生を対象に,実技試験終了後調査した。内容は,実技試験の成績,自己学習活動では,実習室及び視聴覚教材の使用状況,学習時間,自己評価は宮芝らの「学習活動自己評価尺度―看護技術演習用―」,共感性はDavis の「多次元共感測定尺度」を用いた。
〔結果〕 日常生活の援助技術では,実習室利用回数,視聴覚教材が予習に役立った,技術に自信をもてるように繰り返し練習する,確実に技術を習得できているかを確かめるが成績が良い順に高かった。診療の補助技術では,学んだことを使い手順にそって練習するが成績が良いと高く,成績が悪いと低い傾向にあった。
 個人的苦悩の影響では,日常生活の援助技術で,実習室利用回数,共感的配慮で個人的苦悩が高値の学生が高い傾向,学んだことを使い手順にそって練習するで,個人的苦悩が高値および低値が高く,中値は低い傾向にあった。診療の補助技術で,空想と共感的配慮で個人的苦悩高値が高い傾向にあった。
〔結論〕 日常生活の援助技術では,手技を確実にできるまで繰り返し練習する,診療の補助技術では,時間内で確実に手順を習得することが実技試験の成績に影響することが考えられた。緊張しやすい学生は,安全性を確保し繰り返し練習できる環境や機会の必要性が示唆された。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 [Purpose] This study aims to demonstrate the effects of nursing students' self-learning activities and empathy on the results of the practical skill test and to explore the effects of personal distress in empathy.
[Methods] First-year nursing students were surveyed after the completion of practical skill tests. The contents were results of their practical skill tests, usages of practical rooms and audiovisual materials, and their learning time in self-learning activities. The "self-evaluation scale of learning behaviors in nursing skills laboratories" developed by Miyashiba et al. and the "multidimensional scale of empathy" developed by Davis were used for self-evaluation and empathy, respectively.
[Results] Regarding assistance skills of daily living, the frequency of using practical rooms and of the scores in being useful for preparing audiovisual materials, in addition to repetition so that they can have confidence in their own skills and for confirming whether they learn their skills, was higher in descending order of learning results. Regarding assistance skills of medical examination, the score in practicing according to the procedures by using the knowledge was higher among students with higher learning results; the score was lower among those with lower learning results. For effects of personal distress, in assistance skills of daily living, the frequency of using practical rooms and the scores of empathic concern tended to be higher among students with a higher score of personal distress; the score in practicing according to the procedures by using their knowledge tended to be higher among students with a higher or lower score of personal distress, whereas it tended to be lower among those with a medium score. In assistance skills of medical examination, the score of fantasy and empathic concern tended to be higher among students with a higher score of personal distress.
[Conclusion] It was concluded that factors such as repetition so that they can perform the learnt procedures and can learn the procedures within the stipulated time frame, may affect the results of practical skill tests in assistance skills of daily living and those of medical examination, respectively. This study suggested that students who easily feel nervous require ensuring the safety and the environment or opportunities for practice by repetition.
言語 en
bibliographic_information 青森保健医療福祉研究
en : Aomori Journal of Health and Welfare

巻 1, p. 11-19, 発行日 2019-12-26
出版者
出版者 青森県立保健大学
item_10001_source_id_9
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2435-6794
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 09:31:00.155737
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3