ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 青森保健医療福祉研究
  2. 第4巻第1号

青森県立保健大学キャリア開発センターニーズ調査の概要と学部・大学院教育への示唆 (キャリア開発センターニーズ調査結果報告I)

https://doi.org/10.24552/00002196
https://doi.org/10.24552/00002196
7adf9fcc-6d73-4e79-9e6f-005c340e75f5
名前 / ファイル ライセンス アクション
ajhw_00002196.pdf ajhw_00002196 (717.3 kB)
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2022-11-17
タイトル
タイトル 青森県立保健大学キャリア開発センターニーズ調査の概要と学部・大学院教育への示唆 (キャリア開発センターニーズ調査結果報告I)
タイトル
タイトル Aomori University of Health and Welfare Career Development Center Needs Assessment Survey Overview and Implications for Undergraduate and Graduate School Education (Career Development Center Needs Survey Report I)
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 青森県
キーワード
主題Scheme Other
主題 キャリア開発
キーワード
主題Scheme Other
主題 教学マネジメント
キーワード
主題Scheme Other
主題 大学院教育
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Aomori Prefecture
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Career Development
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Management of Teaching and Learning
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Graduate School Education
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
ID登録
ID登録 10.24552/00002196
ID登録タイプ JaLC
著者 角濱, 春美

× 角濱, 春美

WEKO 11838

角濱, 春美

ja-Kana カドハマ, ハルミ

Search repository
佐藤, 伸

× 佐藤, 伸

WEKO 11839

佐藤, 伸

ja-Kana サトウ, シン

Search repository
大西, 学

× 大西, 学

WEKO 11840

大西, 学

ja-Kana オオニシ, マナブ

Search repository
Kadohama, Harumi

× Kadohama, Harumi

WEKO 11841

en Kadohama, Harumi

Search repository
Sato, Shin

× Sato, Shin

WEKO 11842

en Sato, Shin

Search repository
Onishi, Manabu

× Onishi, Manabu

WEKO 11843

en Onishi, Manabu

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 〔目的〕 キャリア開発センターの事業展開の基盤とするためのニーズ調査から,目的と方法,回収の概要について,卒業生の能力評価と大学院進学の意向の結果を分析し,課題を探索する。
〔方法〕 1 .調査期間:2021年2 月 2 .調査対象者:青森県内の保健医療福祉施設で本学の事業に参加したことのある1,399施設 3 .調査方法:郵送による自記式無記名アンケート調査 4 .調査内容:独自に作成したキャリア開発の課題に関する質問紙 5 .分析方法:量的データは単純集計,質的データは質的帰納的方法
〔結果〕 調査の結果,回答施設は371(26.5%)であった。設置主体は,社会福祉法人,医療法人が多く,職員30人未満が半数であった。卒業生が在籍している施設が20%あり,卒業生の能力であると思うと答えた割合が70%を超えた項目は,まじめ,教養,専門的知識,表現力(書く),倫理的態度,自分で学ぶ力,表現力(話す),50%より少ない項目は,うたれ強い,リーダーシップ,であった。大学院進学実績があるのは8 施設であった。進学意向は少なかった。
〔結論〕 本学卒業生の能力について,本学ディプロマ・ポリシーのうち,『自らを高める力』,『専門的知識に根差した実践力』は身についていると評価されたが,『創造力』と『統合的実践力』は生涯学習を基盤として身につける能力であり,就労後の継続教育が必要であると考えられた。大学院入学に必要な個人的要件,学習内容や方法,得られる能力のイメージ付けを強化する必要がある。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 [Objective]To provide a basis for the improvement of the Career Development Center’s projects, the objectives, methods, and collection process of a needs assessment survey are presented, graduates’ competences and their intention to enter postgraduate studies are analyzed and issues are explored.
[Methods]1. Survey period: February 2021 2. Survey subjects: 1,399 facilities in Aomori Prefecture that have participated in our university’s projects 3. Survey method: Self-administered anonymous questionnaire by mail 4. Survey contents: Questionnaire on career development issues 5. Analysis method: Simple tabulation of quantitative data, and qualitative inductive method for qualitative data.
[Results]Out of the participating facilities, 371(26.5%) responded to the survey. Most of them were social welfare and medical corporations, and half of them had less than 30 employees. 20% of the institutions had graduates, and the abilities for which more than 70% of the respondents thought that graduates had were: seriousness, liberal arts, professional knowledge, expressiveness( writing), ethical attitude, self-learning skills, and expressiveness( speaking). Abilities garnering less than 50% were resilience and leadership. Only eight institutions had staff who had attended graduate school, and intention to go on to graduate school was low.
[Conclusions]It was found that, among the four competencies outlined in the university’s diploma policy, graduates had acquired “the ability to improve themselves” and “practical skills rooted in professional knowledge”, but “creativity” and “integrated practical skills” are abilities that require lifelong learning, so it is considered necessary to continue education after employment. Personal requirements for entry to postgraduate studies, the content and learning methods, and the image of competences to be gained need to be better promoted.
書誌情報 青森保健医療福祉研究
en : Aomori Journal of Health and Welfare

巻 4, 号 1, p. 32-39, 発行日 2022
出版者
出版者 青森県立保健大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2435-6794
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
備考
早期公開: 2022-11-17
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 09:29:34.600588
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3