WEKO3
インデックスリンク
アイテム
看護系大学におけるフルスケールシミュレーション教育推進を目指して(第2報)―GAS モデルを用いたデブリーフィングの振り返り―
https://doi.org/10.24552/00002156
https://doi.org/10.24552/00002156fdd802d6-c14f-4503-9f7d-c73bccce75ba
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
ajhw_00002156 (853.6 kB)
|
|
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2021-01-08 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 看護系大学におけるフルスケールシミュレーション教育推進を目指して(第2報)―GAS モデルを用いたデブリーフィングの振り返り― | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A trial to enhance full-scale simulation-based education at a nursing university. Part II: Reflecting on debriefing using a GAS model | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | シミュレーション教育 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | デブリーフィング | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | GAS モデル | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | フルスケールシミュレーション | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 看護教育 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | simulation-based education | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | full-scale simulation | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | debriefing | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | GAS model | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | nursing training | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.24552/00002156 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
小池, 祥太郎
× 小池, 祥太郎× 千葉, 武揚× 本間, ともみ× 福岡, 裕美子× 木村, 恵美子× Koike, Shotaro× Chiba, Takeaki× Honma, Tomomi× Fukuoka, Yumiko× Kimura, Emiko |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | [目的] フルスケールシミュレーション教育において,デブリーフィングは特に重要とされているものの,デブリーフィングを実施する教員と学生との関わりや,これらの場面の振り返りを行った内容の報告は少ない。そこで,本論文では実際に行ったフルスケールシミュレーション教育のデブリーフィング場面を紹介するとともに,実践したデブリーフィング場面で教員がGAS モデルを網羅しているか,学生は学習目標を達成できたかを検討したので報告する。 [方法] ファシリテーターである看護教員1名と看護学生2名のデブリーフィング場面でのやり取りを録画した。次に,録画した内容を逐語録におこし,ファシリテーターの問い掛けをGASに分類し,GASを網羅しているかを分析した。最後に,学生のコメントから学習目標を達成したか分析した。 [結果] デブリーフィング場面で,ファシリテーターはGASモデルを網羅した問い掛けを行っており,また,看護学生は学習目標を達成することができていた。 [結論] GASモデルを用いて振り返ることで,ファシリテーターは学習目標を達成するために必要な問い掛けを行っているか,また,それらの問い掛けが学習目標達成を促しているかを振り返ることができた。よって,今後もシミュレーション教育実施時は,GAS モデルやその他の評価ツールを活用して振り返りを行い,教員のデブリーフィング能力向上につなげていきたい。 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | [Objective] In full-scale simulation-based education, although debriefing is considered particularly important, reports on the relationship between teachers who perform debriefing and students, or reports on reflecting on this situation have been scarcely published. Accordingly, in this article, we present a debriefing from an actual full-scale simulation-based education and report our investigation of whether the teacher covered all aspects of the GAS model, and whether students achieved learning goals, in the debriefing conducted. [Methods] We firstly recorded discussions in a debriefing between one nursing teacher (facilitator) and two nursing students. We made a verbatim transcript of the recording, categorized the facilitator's questions using a GAS model, and then analyzed whether all areas of GAS were covered. We finally analyzed whether students achieved the learning goals based on their comments. [Results] In debriefing, the facilitator's questions covered all areas of the GAS model and all the two students achieved their learning goals. [Conclusion] Reflecting on debriefing using a GAS model, made it possible for the facilitator to reflect on whether they asked the questions necessary to achieve the learning goals and whether these questions led to the achievement of the learning goals. Therefore, we would like to continue to look back using a GAS model and other models when conducting simulation education, in order to improve teacher's debriefing skills. |
|||||
書誌情報 |
青森保健医療福祉研究 en : Aomori Journal of Health and Welfare 巻 2, 号 2, p. 36-42, 発行日 2021-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 青森県立保健大学 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 2435-6794 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
備考 | ||||||
値 | PDFファイル差替: ページ付け変更のため(2021-06-09)、書誌情報修正: ページ付け変更p.9-15→p.36-42(2021-06-09) | |||||
リンク |
看護系大学におけるフルスケールシミュレーション教育推進を目指して(第1報)―卒業直前の学生を対象とした急変時プログラムの実践報告―
|